DMK København og DMK Roskilde-Hvalsø er glade for og stolte af at være værter ved årets holdapportering.

Vores holdapportering er et unikt arrangement, som de andre specialklubber misunder os. Ingen anden klub formår at samle så mange hunde til et landsdækkende arrangement. Det skal vi værne om, så vi håber at se mindst lige så mange münsterländere, som de foregående år – og fra alle dele af landet (og udlandet).

Nedenfor finder du alle relevante praktiske oplysninger, og du kan tilmelde dig og dit hold allerede nu ved at udfylde tilmeldingsformularen nederst på siden.

Tid og sted

Holdapporteringen afholdes lørdag den 6. juni ved Stenlille Jagtforening, Plantagevej 1C, Døjringe, 4180 Sorø.
Alle baner ligger ved adressen, så vi skal ikke ud og køre i løbet af lørdagen. Banerne ligger så tæt at alle skal gå, derved har dobbelt førere ingen problemer med at være på to hold.

Festen lørdag aften og overnatning foregår også ved jagtforeningen, med mindre man vælger at overnatte i hytte på Sorø Camping – se mere under indkvartering.

Der er indskrivning og morgenmad fra kl. 7:30 og prøven starter kl. 9:00.

Prøveregler

Et hold består af fire hunde i samme klasse.

Der kan stilles i to klasser:

  • Unghundeklasse – for hunde op til 2 år
  • Åben klasse – for hunde over 2 år

Begge klasse afprøves i den lille DJU apporteringsprøve, hvor følgende emner skal apporteres:

  • 2 stk. kastede duer på land, afstand 50 meter
  • 1 stk. udlagt kanin, stand 40 meter
  • 1 stk. kastet fugl i vand, afstand 30 meter

Se evt. Fælles Markprøve Regler kapitel 12.

Du kan vælge at tage DJU Apporteringsprøven som en anerkendt prøve. Det koster kr. 225,- og angives på tilmeldingsformularen.

For åben klasse hunde er der desuden en holdstafet, hvor følgende regler gælder:

  1. Holdstafetten går ud på at hente 12 stk. udlagt vildt på tid.
  2. Et hold består af fire hunde og førere.
  3. Der er 10 min. til at løse apporteringsopgaven.
  4. Fra startlinjen er der fire startpladser med nr. 1 – 4. Hundene starter i katalogorden, og det er ikke tilladt at bytte plads, når afprøvningen er startet.
  5. Hundene skal aflevere siddende.
  6. Hundene sendes på skift ud for at apportere de emner, der ligger i terrænet.   Hund nr. 2 må ikke sendes, før første hund har afleveret til førers hånd, dette gentager sig hver gang en hund skal sendes.
  7. Alle fire hunde sidder ukoblet ved førers side under hele øvelsen. Der er pointtab, hvis hunden er urolig eller piver.
  8. Hvis en hund er på vej hjem med et apportemne og ikke har afleveret til førers hånd, inden tiden er gået, tæller emnet ikke med. Og skulle der ligge mere ude i terrænet, tæller disse heller ikke med i pointregnskabet.
  9. Der bruges vildt, som må skydes/reguleres på jagt i Danmark.
  10. Terrænet er skov/tæt bevoksning, afstand max 50 meter.
  11. Når hunden er inde i skov/bevoksning skal den selv løse opgaven uden hjælp fra fører, så når hunden arbejder, skal fører HOLDE MUND – ellers pointtab.
  12. Point for vildt: Ræv 10 p – Mår/Mink/Ilder 8 p – Kanin/Harer 7 p – Fuglevildt 5 p.
  13. Max point er 75.
  14. Udlagt er: 1 stk. Ræv – 2 stk. Mår/Mink/Ilder – 2 stk. Kanin/Harer – 7 stk. Fugle.
  15. Pointtab:
    – Ødelagt vildt, tydelig spor af hårdmundet adfærd fra hundens side: 3p.
    – Fører råber/fløjter når hunden er inde i skov/bevoksning: 1p.
    – Hvis en hund knaldapporterer/går før makkerhund har afleveret til hånd: 1p.
    – Hund piver eller er urolig: 1p.

Løbske tæver:

Løbske tæver kan deltage, MEN:

Hvis en tæve er løbsk, skal dette meddeles når man ankommer til pladsen. Man vil derefter få anvist en p-plads lidt væk, hvor hunden skal opholde sig, indtil alle andre hunde har været banerne igennem. Med hensyn til holdstafetten vil der, alt efter hvor mange hunde det drejer sig om, blive arrangeret at det/de hold hvor tæverne er på, kommer igennem holdstafetten sidst. Det er vigtigt at tæve ejeren viser STOR hensyn til alle de andre deltagere.

Katalog:

Så snart kataloget er klar, bliver det offentligt gjort.

Dommere

Dommere til den anerkendte del af prøven:

Dan Jacobsen
Claus Secher
Anne Secher

Dommer til holdstafetten:

Niels Henrik Christiansen

Mad, drikkevarer og indkvartering

Der kan bestilles morgenmad til 40 kr. om lørdagen.
Der vil være mulighed for at købe Flæskestegssandwich til frokost. Pris 30 kr.
Øl og vand kan også købes til meget rimelige priser – se nedenfor.

HUSK kontanter! Der er ikke dankort terminal i nærheden! eller mulighed for Mobilpay o.lign.

Lørdag aften vil der være fællesspisning og social hygge. Pris: 110,-.

Der kan købes øl, vand og vin:

  • Bitter, 2 cl. 10 kr.
  • Øl og Vand 10 kr.
  • Rødvin 60 kr. til festen om aften

Aftensmaden skal bestilles og forudbetales ved tilmelding SENEST 5. maj 2015.

Der vil blive mulighed for overnatning fra fredag til søndag i medbragt telt eller campingvogn.
Der er toiletfaciliteter i jagtforeningen.
Pris: kr. 100,- pr. nat pr. campingvogn og kr. 50,- pr. nat pr. telt. Betales i forbindelse med tilmelding.

Alternativt kan man bestille en hytte på Sorø Camping, som ligger ca. 9 km. fra Stenlille Jagtforening.

Se mere på Sorø Campings hjemmeside (http://www.soroecamping.dk/).

Kontaktperson og prøveleder

Kontaktperson og prøveleder er:

Christian Nøhr Hansen
Gundestedvej 17
4330 Hvalsø
Mobilnr. 23 30 36 87
Mail: cnh@post.tele.dk

Tilmelding

Du tilmelder dit hold ved at udfylde nedenstående tilmeldingsformular.

Sidste frist for tilmelding og betaling er den 5. maj 2015.

Når du har tilmeldt dit hold, modtager du en bekræftelse med betalingsinformation.

Kan du ikke samle et hold, så skriv til prøveleder Christian Nøhr Hansen, som vil forsøge at sammensætte nogle blandede hold.

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.